måndag 19 mars 2012

DIY: Ben & Jerry's Cookie Dough

När man bjuder hem folk på middag, så måste man ju nästan ha en efterrätt också! Så sist jag hade folk hemma (samtidigt som när jag gjorde kikärtsgrytan) fick det bli en jordnötsbrownie med "egengjord" cookie dough-glass och en liten jordgubbe på det. Hemskt gott om jag får säga det själv.
Bild lånad av Vicky
Att göra sin egen cookie dough-glass är faktiskt ganska lätt, eller kan i alla fall vara det om man vill. Gör helt enkelt en liten sats av dina favorit choclate chip cookies, eller improvisera fram en liten deg som jag gjorde. Jag blandade helt enkelt ihop smör, mjöl, havregryn, socker, kokos, finhackade jordnötter, karamelchoklad, vaniljsocker och en liten skvätt mjölk, till en fast liten deg. Eftersom den inte skulle bakas valde jag att inte ha i  varken ägg eller bakpulver, men det gör man ju som man vill.
Forma sen små kulor av degen och lägg in dem i frysen en liten stund, medan du antingen gör egen glass i glassmaskin, eller som jag, tar fram ett paket god gammaldags vaniljglass som får tina lite lätt. Blanda i lite mer hackad choklad, och häll i dina degbollar. Stoppa sen in glassen i frysen igen tills det är dags att äta!

Jordnötsbrownien gör du såhär:
100 g mörk choklad
125 g rumstempererat smör
3 dl strösocker
2 tsk vaniljsocker
3 ägg
1 1/2 dl vetemjöl
2 msk kakao
100 g jordnötter
40 g karamelchoklad

Sätt ugnen på 175 grader.
Vispa smör, socker och vaniljsocker poröst, blanda därefter i äggen ett i taget.
Hacka nötterna, smält chokladen och blanda ner dem i äggsmeten tillsammans med mjölet och kakaon.
Häll ut smeten i en liten form (ca 18x30 cm) klädd med bakplåtspapper. Tryck därefter ner små bitar av en karamel/knäck/krokantchoklad (gärna samma som i glassen) för att få lite extra crunch.
Grädda i mitten av ugnen i 30-35 minuter.
Låt kakan svalna i formen och skär den därefter i ungefär 12 bitar.
Servera med glass.

Bon appétit!
Puss&Kram

1 kommentar:

  1. Det ser himmelskt gott ut! Jag ska nog prova göra egen cookiedoughglass, har tidigare bara gjort egen med daimsmak.

    SvaraRadera