måndag 4 juli 2011

Som ett litet barn

När alla andra barn kollade på Disney fick jag och mina bröder titta på anime istället, något som jag på den tiden tyckte var en tragedi, men som idag gör mig ganska glad. Det gjorde att vi på sätt och vis fick en liten annan uppväxt, och som framförallt har väckt ett stort intresse för Japan i oss alla tre. Även om det i mina bröder har tagit en lite ohälsosam vändning där de nu har sett varenda anime-serie known to man.

Trots att jag nu mestadels har gått över till att vara Disney-fanatiker (kanske mest för att jag aldrig fick se dem som liten), så finns det fortfarande tillfällen då de gamla 80-tals animena ropar på mig. Just nu är ett sådant tillfälle, när jag känner mig liten, trött och allmänt sjuk efter 5 dagar på festival. Då är jag glad att Youtube finns och att jag kan se mina älsklingar på nytt.

En av mina absoluta favoriter är den här:

Candy Candy heter den, och handlar om en föräldralös flicka i USA i början av 1900-talet. Man får följa hennes liv från bebis till ung vuxen. Mycket bra, och inte bara för barn. =)

En annan mycket liknande serie är den här:

Sandybell, som handlar om en föräldralös flicka från Skottland istället. Även den mycket bra om jag får säga det själv.

Nu ska jag låta min genomförkylda kropp uppiggas av sömn och barndomsminnen.
Godnatt alla fina!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar