tisdag 11 oktober 2011

Marché à Ventimiglia

Hej allihop!
Nu var det längesedan jag skrev något sist, dels på grund av brist på inspiration, men främst i brist på fritid. Det har varit hemskt mycket plugg den senaste tiden, något som jag dock hoppas ska avta efter torsdag. Men i vilket fall, i fredags tog halva klassen ett mycket bra beslut och vi begav oss över gränsen till Italien! Där är det nämligen en marknad varje fredag som vi var tvungna att undersöka lite närmare.
Morgonpigga flickor på tåget. Vicky och Ida
Det tar oss ungefär 50 minuter att åka från Nice till Ventimiglia. Och på vägen passerar vi faktiskt Monaco. Tänka sig så exotiskt. ;)
Väl framme på marknaden fanns det en massa fantastiskt krimskrams att titta på, och köpa för nästan inga pengar alls.
Bland annat fick två mycket fina ringar följa med mig hem, varav den ena dock gick sönder redan första kvällen jag hade den på mig.. Men det ska nog gå att laga på något sätt. =)
När man inte orkade lägga energi på att titta runt på marknaden kunde man istället ställa sig och titta ut över havet som var nästan ovanligt fint denna dag.
Jag hade en för mig ganska ovanlig "älska livet"-dag, som gjorde att jag kunde unna mig en väldigt turistig bild med havet som bakgrund. Den extrema lyckokänslan kan kanske ha haft något att göra med en mycket tjusig väska i lila mocka som snart skulle dingla från min axel ;)
Förutom krimskrams, väskor och kläder fanns det även en stor matmarknad. Den gick vi dock igenom ganska snabbt med tanke på att vi faktiskt har en praktiskt taget lika dan i stort sett utanför dörren här i Nice.
Man blir dock hungrig av att gå runt på marknad, och därför unnade vi oss en äkta italiensk pizza! På en restaurang där allt annat var oäkta. Jag har faktiskt aldrig varit med om pizzor som serveras på plasttallrikar förut, eller cola på burk utan glas osv. Men det var väl trevligt det med. ;)
Efter maten tog vi ännu en kort tur på marknaden. Denna gång tittade vi dock mest på mat och annat trevligt. Jag kan säga att det såldes mer än en burk pesto till vår grupp till exempel.
När klockan sen började bli eftermiddag begav vi oss till stationen för att åka hemåt. Trodde vi. Det visade sig dock vara strejk, och alla tåg tillbaka till Frankrike var inställda.
Men vad gjorde väl det? Det var fint väder, trevligt sällskap och trafiken kom trots allt igång efter ca 2 timmar. Så lätt värd dag i vilket fall. =)

Nu är det dags för mig att plugga på om fransk filmhistoria inför redovisningen på torsdag!
Wish me luck!
Puss&Kram

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar