söndag 4 december 2011

Julkänsla på ingång?

Igår var det pepparkaksbaknings-dag på Hagagatan. En av de bästa dagarna på hela året. Och vart var jag? Ja, inte var jag där i alla fall..
Men jag fick mig en liten dos julkänsla i alla fall, med luciakörs-övning, och en kort liten sväng på den mycket fina marknaden som just nu är i full gång nere på Place Masséna. Jag hade tyvärr glömt min kamera hemma, men jag tänkte ta mig dit en sväng till nästa helg, så då får ni se hur det ser ut!

Så länge kommer lite bilder från i fredags på några av de många juldekorationerna här i stan!
Detta är Nice alldeles egna Notre Dame, en av de vackraste kyrkorna i staden. Den ligger utmed huvudgatan Jean Medecin, och också väldigt nära vår skola. Den ljusdekoration man ser till höger om kyrkan, har tvillingar utplacerade med jämna mellanrum längst med hela  gatan. Mycket, mycket fint.
Nere på Place Masséna hittar vi dessa grantårtor som skiftar färg och kastar fina skuggor på husen runtomkring. Lite galet, men är det jul så är det. ;)
Nere på torget har de också byggt upp en hel skog av granar! Naturligtvis är det "snö" på dem, och jag har hört rykten om att tomten och hans renar håller till någonstans mitt ibland dem..
Här har vi alltså ingången till marknaden som tyvärr inte var öppen när vi var där i fredagskväll. I bakgrunden syns i alla fall den svenska granen som ska invigas nu på lördag!
Jean Medecin igen. Nice stad har verkligen satsat på julpynt, och det här är bara en liten, liten del av alla ljusslingor och dekorationer som pyntar hela staden. (Gubbarna uppe i himlen sitter dock där året runt)

Puss&Kram

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar